Selecteer een pagina
Door: Ton Kruis & Maarten Brouwer

Na de eerste editie vijf jaar geleden staat er ook deze feestweek weer een Schroothoop Challenge op het programma. De basis is hetzelfde, toch is er ook het een en ander veranderd. De Schroothoop Challenge zou de Schroothoop Challenge niet zijn als er niet ook aan het format gesleuteld kon worden.

Om de veranderingen, alsmede de teamcaptains bekend te maken werd op donderdag jongstleden een briefing gehouden in de garage van Henny de Groot. Hieraan voorafgaand was een afvaardiging van de feestweekredactie om polshoogte te nemen en een beeld te krijgen van het op handen zijnde spektakel. Ik moet eerlijk bekennen dat ik van de eerste editie niet enorm veel mee gekregen heb, dus zeker voor mij was dit geen overbodige luxe. Jan Piet Bikker geeft ons een korte toelichting op hetgeen ons op 3 augustus te wachten staat.

Er is dit maal gekozen voor een meerkamp met verschillende onderdelen. Er zal ring worden gestoken (worden geringsteekt/geringstoken, u snapt het punt…). Henny de Groot heeft na zijn eerder bijna dood ervaring beloofd op veilige afstand te blijven bij dit onderdeel.

Er is een hindernisbaan, een baggerbak en een touwtrekwedstrijd.

Het is zaak de toegewezen wagen onder begeleiding van de toegewezen teamcaptain zodanig te prepareren dat er punten gescoord kunnen worden op deze onderdelen. Hierin kunnen en zullen uiteraard keuzes gemaakt moeten worden. Wordt er volle bak ingezet op 1 of 2 onderdelen of wordt er als een ware allrounder op meerdere paarden gewed. Hiernaast  is het ook zaak het racemonster in een aantrekkelijk jasje te hijsen. Er is namelijk ook een prijs voor de mooiste wagen.

Het sleutelen zal gebeuren onder de bezielende begeleiding van Thijs Kentie, Peter Oosterbeek, Erik Koorevaar, Lennart de Groot, Anne Advocaat en Arjan Uittenbogaard. Elk team heeft zijn eigen captain toegewezen gekregen. Deze captain zal hen enkel in woord en gebaar bijstaan. Het daadwerkelijke sleutelen zal door de teams zelf moeten gebeuren. Gereedschap en materiaal wordt beschikbaar gesteld en ieder team krijgt een identieke haak voor het ringsteken.

Om gevaarlijke situaties te voorkomen zijn er ten opzichte van de vorige editie enkele aanvullende regels ingevoerd. Zo mogen er ondermeer geen schoepen meer op de velgen worden gemonteerd. Tevens mag er geen alcohol gedronken worden tijdens het sleutelen en rijden. Of dit wel mag als je sleutelt of rijdt vermeldt het reglement niet…..

Net als de vorige editie doen er zes teams mee. Deze teams hebben op 1 na reeds een prachtige naam. Zo hebben we De Kleppers, Remmen is Angst (een beetje in de trend van het op de Zwarte Cross veel gehoorde: “Je bent vaak te bang”), Keetjie Best, Sledjeshammer en ’t Hok. Een zeker team wat als motivatie om mee te doen aangeeft: “met 4 autotechniekers, 1 werktuigbouwkundige en 1 efficientiespecialist weten wij hoe we voor spektakel en een hoop schroot moeten zorgen”, heeft op het moment van schrijven bij mijn weten nog geen naam. Ik zat zelf te denken aan : Aan zelfvertrouwen geen gebrek. Verdere suggesties zijn uiteraard welkom.

Al met al belooft de tweede editie van dit mooie onderdeel een waar spektakel te hebben. Aan het plan en het enthousiasme waarmee Jan Piet hierover vertelt kan het in ieder geval niet liggen.

Vanaf dinsdag 1 augustus beginnen de teams met sleutelen en ik ben zeker van plan zo nu en dan een kijkje te gaan nemen.

Share This